Reisipisik Logo

KassasseVectorCreated using Figma
  • Esileht
  • Reisile lastega
Jalutuskäruga lendamine
Lastega Lennukis

Jalutuskäruga lendamine tähendab tihti seda, et pead käru koos äraantava pagasiga registreerima ja check-in´is loovutama, mis omakorda võib tekitada olukorra, kus pagasikäsitsuses võib see viga saada ja määrduda ning lennujaamas liikudes käru kasutada ei ole võimalik. On erandeid, kus jalutuskäru lubatakse paradaleminekuni kasutada ning suuremates lennujaamades (ka Tallinnas) on lisaks olemas lennujaama üldkasutatavad jalutuskärud, kuid päris kindel nende olemasolule ja saadavusele alati olla ei saa. Selles artiklis toome välja, millised on mõningate meil tuntumate lennufirmade reeglid lapsekäruga reisimiseks ning anname nõu, mida saad ise ära teha selleks, et käru ei saaks lennul lõhutud ja määritud. Samuti pakume välja alternatiive lapsega lennujaamas liikumiseks ilma jalutuskäruta.

Kas jalutuskäru transport on piletihinna sees?

Enamik Eestist opereerivaid lennufirmasid lubavad alla 2-aastase, ilma istekohata reisiva lapse jalutuskäru pagasina registreerida tasuta, lisaks tasuta registreeritava tavapagasi normile ( Euroopas on see enamasti 1 x 23 kg täiskasvanu, 1 x 10 kg alla 2-aastase lapse kohta). Üle 2-aastaste laste puhul võivad reeglid erineda. Mõningaid näiteid eri lennuliinide reeglitest:


Nordica: Alla 2-aastase lapse kokkupandav jalutuskäru on lennule lubatud tasuta, kui see ei ületa 10kg, käru võib ära anda ja hiljem vastu võtta lennuki juures. Lisaks võib lennuki juurde tuua, kuid seejärel pagasiruumi anda, auto turvatooli. Kui soovite selle salongi kaasa võtta, tuleb osta toolile lisapilet.

AirBaltic: Alla 2-aastase lapse jalutuskäru või turvatool on lubatud lennule tasuta. Enamasti saab käru ära anda lennuki juures, kuid seda ei pruugi kätte saada lennuki kõrvalt. Turvatool tuleb registreerida pagasina ja enne lendu ära anda.

SAS: Alla 2-aastaste laste jalutuskäru saab registreerida lennule tasuta. Üle 2-aastaste puhul tuleb tasuda eraldi ülepagasi tasu. Kontrolli tasu suurust otse lennuliinilt või reisikorraldajalt.

Norwegian: Ühe jalutuskäru või auto turvaistme võid lennule registreerida tasuta, sõltumata lapse vanusest.

Finnair: Jalutuskäru saab lennule registeerida tasuta sõltumata lapse vanusest.

Turkish Airlines: Jalutuskäru saab lennule registeerida tasuta, sõltumata lapse vanusest.

British Airways: Jalutuskäru ja veel üks abivahend (auto turvaiste, reisivoodi, lapsekandekott) on lubatud lennule tasuta, sõltumata lapse vanusest. Väiksemamõõdulised kokkupandavad jalutuskärud saab ära anda ja vastu võtta lennukiukse juures. Suuremad kärud saab hiljem kätte pagasilindilt.

Lufthansa: Sõltuvalt piletitüübist reeglid erinevad, kuid üldiselt on lubatud jalutuskäru ja mõnel puhul ka veel üks lisa-abivahend lennule tuua tasuta, sõltumata lapse vanusest.Suuremates lennujaamdes (Frankfurt ja München) lubatakse jalutuskäru ära anda lennuki juures.

RyanAir: Alla 2-aastasele lapsele on libatud lennule tuua 1 jalutuskäru ning veel 1 abivahend (reisivoodi, auto turvaiste või istmekõrgendus). Reeglina saab jalutuskäru ära anda ja vastu võtta lennuki juures, kui olud võimaldavad. Lisavarustus tuleb ära anda registreeritud pagasina.

Easyjet: Alla 2-aastasele lapsele on lubatud lennule tuua 2 erinevat abivahendit tasuta (nende seas on jalutuskäru, vanker, kaksikute vanker, istmekõrgendus, auto turvatool, reisivoodi või lapsekandekott).

Siin toodud näited olid kehtivad 01.12.2018.a. – soovitame alati enne reisi vastava lennufirma reeglid üle kontrollida.


Kuidas kaitsta jalutuskäru / vankrit registreeritud pagasina?


Kuigi registreeritud pagasina koheldakse Sinu lapsekäru enamasti korrektselt ja ettevaatlikult, tuleb ette ka hooletut ümberkäimist, musti ja niiskeid olusid teekonnal pagasiruumist lennukini ja tagasi. Seetõttu on mõistlik kasutada ettevaatusabinõusid oma käru kaitsmisel, pakkides selle transpordikotti või mähkides mõningates lennujaamades saadavaloleva teenusena kilesse (ka Tallinna lennujaamas on see teenus oelmas). Eralda kärust kõik liikuvad osad niipalju kui see on võimalik (rattad, päikesevari, turvakaar, nagid, konksud, topsihoidjad), kuna just need väljaulatuvad osad on kõige altimad vigastustele. Paljudel vankrite ja kärudel on lisavarustusena müügil konkreetsele mudelile sobilik transpordikott, võimalusel kasuta seda. Paljudes lennujaamades müüakse ka suurele pagasile ettenähtud spetsiaalseid tugevaid kilekotte, küsi lennujaama infost või oma lennufirmalt selle võimaluse kohta. Suur kilekott ei kaitse küll käru võimalike vigastuste-, kuid siiski osade kadumise, mustuse ja niiskuse eest. Alternatiiviks on universaalne transpordikott, milliseid leidub väga erinevates versioonides ja suurustes, alates lihtsamatest ja lõpetades vooderdusega, hästi kaitsvate ja vastupidavate transpordikottidega. Reisipisikust leiad kergemaid kärukotte sektsioonis: Käru transpordikotid.



Juhul, kui igapäevast suuremat jalutuskäru ei raatsi vigastuste hirmus reisile kaasa võtta, on täiesti mõeldavaks alternatiiviks osta eraldi ülikerge ja lihtne vihmavarjukäru või mõni kergem ja odavam versioon jalutuskärust (reisikäru), mida saab hiljemgi erinevates situatsioonides kasutada, kui suurema käru kaasaskandmine on kas tülikas või kallis.

Kontrolli oma jalutuskäru või vankri seisundit alati enne saabumisterminalist väljumist. Kaebuse korral võta koheselt ühendust pagasiteenindusega lennujaamas ning raporteeri vigastused ja puudused koheselt. Pagasikindlustus korvab enamasti ka jalutuskäru purunemisest tekkinud kahjud.

Jalutuskäruga läbi turvakontrolli lennuväravasse


Paljud lennufirmad ja lennujaamad lubavad väiksema kokkupandava jalutuskäruga turvakontrolli läbimist ning käru kasutamist kuni lennukisse minekuni. Üldjuhul loovutatakse käru vahetult enne väravast sisseminekut või lennukitrepi juures, kust hiljem väljudes käru ka kätte saab. Seda muidugi vaid võimaluse korral. Väiksemate lennukimudelite puhul või muudest reeglitest tulenevalt võivad jalutuskärud sattuda hiljem ka pagasilindile, infot selle kohta oskab anda lennupersonal pardal või väravas (või juba pagasit registreerides check-inis/ baggage drop´is). Lennujaama laenukärud seisavad tavaliselt nähtavas kohas peale turvakontrolli. Igas lennujaamas neid reisijatele kahjuks ei pakuta.

Jalutuskäru käsipagasina


Viimastel aastatel on ridamisi turule tulnud uudseid, üliväikeseks kokkupandavaid ja kergeid kärumudeleid, milistest osad mahuvad käsipagasina ka lennuki pagasiriiulisse ning täidavad enamike lennuliinide käsipagasi nõuded. Tuntumad neist on Babyzen Yoyo +, GB Pockit, kuid ka Mountain Buggy Nano, Diono Traverze ja Keenz Air Plus 2.0. Sellise kompaktse ja kerge käru puhul tuleb alati meeles pidada, et kasutatud kergete materjalide lõivuks on toodud mõningane sõidumugavus ja käru vastupidavus. Enamasti ei ole selliste kergkärude ratastel tõhusat vedrustust, mistõttu on neid mugav kärutada eelkõige asfaldil ja sisetingimustes, mitte kruusa-ja munakiviteedel või looduses. Ka kaarvarjud ja kaubakorvid on väiksemad (mitte Keenz Air Plus, kus mõlemad on väga head) ning oma kerguse tõttu ei tasu käru kottidega üle koormata. Kergkäru on vähem stabiilne kui raskem, nn. tavaline jalutuskäru. Reisipisiku valikus leidub samuti kergkärusid, leiad need osast: Reisikärud.



Alternatiivsed abivahendid lennujaamas liikumiseks

Jalutuskärule leidub ka alternatiive, mis võimaldavad kergema vaevaga lennujaamas liikumist ja suurte vahemaade läbimist. Väikeseks kokkupandavad kõhukotid, slingid ja lapsekandekotid pakuvad olulist kergendust pikkades koridorides liikumisel, ilma et peaks last süles või kukil kandma. Väikeseks kokkupakitavad kõhukotid ja täiesti lapikuks kokkukäivad lapsekandekotid lubatakse enamasti lennukisse käsipagasina ning neist võib suur abi olla sihtkohas, eriti kui liigute paigus, kus jalutuskäruga liikumine on raskendatud (metsas, mägedes, muuseumis, kitsastel munakivitänavatel).

Üks oluline kandekoti eelis on see, et laps istub kindlalt ja mugavalt oma toolis ning näeb kõikjale, samal ajal kui vanema käed on vabad, lapse raskus jagatud ergonoomiliselt seljale ja õlgadele, nagu parimate matkakottidegi puhul. Enamasti leidub lapsekandekottides ruumi ka lisatarvikutele nagu toidupudelid, purgid, mähkmed ja varuriided, eraldi seljakotti nende jaoks pole vaja. Innovatiivsemad kandekotid võimaldavad lapsel istme peal kukil istuda (Saddlebaby) ja seljas olles seisulaual püsti seista (Piggyback Rider). Lennujaamas liikumist hõlbustavad väikelaste puhul edukalt ka pealistutavad ja järelveetavad ratastel käsikohvrid, mis täidavad mitut funktsiooni korraga - on sõiduvahendiks, kohvriks ja mänguasjaks ühtaegu. Laps saab ringi sõita, jalgu puhata ja mängida samal ajal, pealistutavad kohvrid on seega ka olulised ooteajaveetjad. Kui edasiliikumine ei kulge piisaval kiirusel, saab lapsevanem kohvrit tõmberihmast järel vedada või oma õlale tõsta. Reisipisiku poest leiad kõiki neid vahendeid sektsioonidest Kõhukotid, Kandekotid ja Reisikohvrid.






Loe edasi
Lennukis magamine
Lastega Lennukis

 Lennureisi ajal magamine ning lapse uinutamine on sageli suureks väljakutseks väikelaste ja beebide vanematele. Alla 2- aastastele lastele mõeldud lennupiletid ei sisalda eraldi istekohta lennukisalongis, seega tuleb lapsel aega veeta vanemate süles istudes ja magades, mis võib kujuneda väsitavaks eriti pikematel lendudel. Pikamaalennukites on ettetellimisel võimalik kinni panna (enamasti tasuta) beebivoodi, mis kinnitatakse salongi keskmise esiistmerea ette seinale. Kuna kohade arv, kuhu sellise voodi saab kinnitada, on lennukis piiratud, ei pruugi voodi broneerimine alati õnnestuda. Viimasel aastakümnel on leiutatud mitmeid erinevaid abivahendeid, mis aitavad lennureisi väikelapsega muuta vähem nutuseks ja väsitavaks kõigile osapooltele.

Baby Bassinet (lennuvoodi)

Pikamaalendudel on broneeritavate beebivoodite arv piiratud, seega tasub teenus ära tellida kohe pileti broneerimisega samal ajal. Teile määrakse tellimuse kinntamisel kohad vastavas reas ning lennu eel kinnitab personal voodi seinale otse teie istme ette ning juhendab selle kasutamist. Üldjuhul võimaldab salongi esimese istmerea esine ka rohkem jalaruumi ning sellest tulenevalt paremat toimetamise- ja liikumisruumi lapsega tegelemisel.” Baby bassinet´i pikkus ja kõrgus varieerub lennuliiniti, kuid üldistatult võib öelda, et sellisesse lennukivoodisse mahub alla 9-kuune beebi (kuni 80 cm pikk). Igal lennuliinil ja ka lennukitüübil on erinevad bassinet´i versioonid, seega tasub enne lendu varaksult tutvuda nii pikkuse-, kaalu- kui vanusepiirangutega, mis toote kasutamisele teie lennuliinil seatakse. Liiga raskeid ja lubatust pikemaid beebisid ei taheta turvakaalutlustel bassineti lubada. Reisijate kogemused selles osas erinavad suurel määral, vahel lubatakse bassinet´is magada ka 1,5 aastasel lapsel.

Flyebaby

Flyebaby on ameeriklannast stjuuardessi poolt disainitud ja maailmas tuntust kogunud ”reisihäll” , mis kinnitatakse lennukiistme eesoleva klapplaua ja lapsevanema külge rihmade abil nii, et moodustub kangast iste või häll lapsele , milles beebi saab puhata või magada nii, et lapsevanema käed on samal ajal vabad muudeks tegevusteks või lapsega suhtlemiseks. Flyebaby on mõeldud kuni 11 kg kaaluvatele beebidele, kuid suurt rolli mängib ka lapse pikkus (jalgevahest pealaeni 43 cm), et istmevahesse mugavalt ära mahtuda. Kokkupakitult on reisihäll väike ja kerge, mahtudes mugavalt käekotti. Pisut suurematele beebidele, kes oskavad iseseisvalt istuda, lisandub hiljem veel üks kasutusfunktsioon kangast söögitoolina, mille saab kinnitada tavapärastele seljatoega toolidele. Loe lisaks: Flyebaby.


SkyBaby

SkyBaby on väike, kerge ja kompaktne pehmendusega reisimadrats, mis eelkõige mõeldud lennukis kasutamiseks. Madratsi kokkupandavad  "tiivakesed" fikseerivad beebi mõnusalt ja tugevalt madratsi sisse nii, et lapsele tekib väike oma kõrgendatud peatoega magamispesa. Turvatunne on väikelaste jaoks kõige olulisem, SkyBaby proovib seda kõige lihtsamal moel lennukis luua, võimaldadaes samas ka lapsevanemal ”käed vabad” olekus end istmel paremini tunda. Lapse tõstmine sülest sülle või lennukist välja kandmine õnnestub madratsi abil kergemini. Turvavöö avade kaudu saab Skybaby´l edukalt kinnitada ja vabastada ka lapse turvavöö, ilma et last oleks vaja äratada. Väikeseks kokkurullitav madrats mahub käekotti ning on hõlpsasti puhastatav. Loe lisaks toote kohta: Skybaby.


Airtraveller

Airtraveller on hollandlasest disaineri loodud täispuhutav lennumadrats nii beebidele kui mudilastele. Madratsit saab kasutada istumiseks ja lamamiseks ning lukuga avatav/suletav pehme tekk on integreeritud madratsi külge vastavalt vajadusele - kasutamiseks või eemaldamiseks. Lihtsalt kokkupandav,väikeseks rullitav kangast pealisega õhkmadrats on universaalne mugavustoode väikelapsega lennukis reisimiseks. Käed vabad - efekt toimib ka selle toote juures suurepäraselt. Lapsele mõnus magamispesa, vanemale mugavam asend ja rohkem võimalusi söömiseks-joomiseks-lugemiseks. Tutvu lähemalt: Airtraveller.



Fly LegsUp

Fly LegsUp on innovatiivne toode Austraaliast, mis muudab lennuki istmerea vahe mõnusaks jalatoeks ja voodiks. Fly Legsup koosneb kangast osast, mis kinnitatakse istmele ja istmeesise klapplaua külge ning kolmest erinevast õhkpadjast, millede abil saad ehitada lapsele sobiva kõrgusega jalatoe või voodi magamiseks. Fly LegsUp täidab niisiis mitmet funktsiooni- ärkveloleku ajal saab laps mõnusasti mängida või raamatut lugeda, toetades jalgu, magamise ajaks aga pikali heita. Siin sõltub mugavusaste muidugi lapse pikkusest, toodet saavad kasutada kuni 9-aastased lapsed, kuid mudilastel õnnestub end paremini magamise ajal välja sirutada. Õhkpatju saab asetada ning täis puhuda erinevalt, vastavalt sellele, kuidas just teile kõige mugavam tundub. Üks õhkpatjadest on mõeldud peaaluseks, kuid soovitame ka oma väikse pehme padja lennule kaastavõtmist, et magamisasend oleks võimalikult mugav. Jälgi, et saaksid istekohad ritta, mille ees asub teine istmerida ja olemas on klapplaud. Loe lisaks siit: Fly LegsUp.



Stokke JetKids BedBox

Stokke JetKids BedBox multifunktsionaalne pealistutav kohver mudilastele, mille saab lennu ajaks muuta lapsevoodiks. Disainerid on siin mõelnud kõigele: uuendatud BedBox mahutab endisest enam lapse mänguasju ja muud pagasit. Kohvri rattad on kvaliteetsed ja pöörlevad 360 kraadi, et vastu pidada pikkadele vahemaadele ja mängudele lennujaama koridorides.Tõmberihmaga kohvri järelevedamine või õlal kandmine on ülilihtne. Kohvri sisse on peidetud kokkurullitud pehme, ääristega madrats, mis asetatakse väljatõmmatud plastaluse peale, kui kohver on kinnitatud  lennukiistme ette istmevahesse. Mugav ja pehme voodi on minutiga valmis, mudilased ja väiksemad lapsed mahuvad puhkama peaaegu täispikkuses, vaid pisut jalgu kõverdades. Samuti võib BedBox´i ärgates kasutada mugava jalatoena.Loe lisaks: JetKids BedBox


Kõigi mugavsutoodete kasutamise võimalikkus lennukites sõltub vastava lennufirma loast. Et veenduda, kas toode on Sinu valitud lennuliinil aktsepteeritud, võta ühendust lennufirmaga enne lendu (ja toote ostu). Enamik tuntud lennufirmadest ei takista mugavustoodete pardal kasutamist, kuid reeglid muutuvad ajas. Jälgi alati toote kasutusjuhendit ning vaata eelnevalt tutvustavat videot.
















Loe edasi
Üksi reisiv laps - UM
Lastega Lennukis

On olukordi, kus laps tuleb reisile saata omapäi, ilma vanemateta. Selliseks puhuks on lennufirmadel spetsiaalselt välja töötatud ”Unaccompanied Minor” teenus, mille reeglistik,  nõuded ja teenuse hind küll erinevad firmati, kuid üldpõhimõtted on siiski samad.


Laste vanus
Enamus lennufirmasid võimaldavad lapsel üksi lennata alates 5. eluaastast. Vahemikus 5-11 eluaastat peab lapsel lennule minekul ja lennult tulekul kõikjal kaasas olema lennufirma poolt tagatud täiskasvanust saatja, kelle teenus käib ostetud UM-teenuse sisse. Lapsed vanuses 12-17 aastat võivad samuti saatja teenust kasutada, kuigi see ei ole enam selles vanuses nõutav.

UM-teenuse broneerimine
Broneeri UM-teenus juba reisijapiletit ostes, kas online´is või lennufirma telefoniteeninduse kaudu. UM-teenuse kasutajate arv igal lennul on piiratud, seepärast on soovitav teenus broneerida võimalikult varakult, et vältida hilisemaid arusaamatusi. Enamus lennufirmasid küsivad selle teenuse eest tasu (vaata allpool).

UM-teenustasud
Tasud, mida küsitakse lapse saatmisteenuse eest, erinevad lennuliiniti. Allpool mõningad näited erinevatest lennufirmadest:

Nordica: Kõik sihtkohad, 60EUR/ laps/ üks suund

Air Baltic: Kõik sihtkohad, 60EUR/ kuni 2 last ühes broneeringus (ühekordne tasu) / üks suund

SAS: Skandinaaviasisesed lennud: 350 SEK/laps/üks lend. Rahvusvahelised liinid EUR50 / üks laps /üks lend. Rahvusvahelisel ühenduslendudel teiste lennufirmadega teenust ei pakuta.

Norwegian: Enamus sihtkohti 48GBP/üks laps/üks suund.

Lufthansa: Euroopasisesed lennud 60EUR/üks laps/üks lend. Internkontinentaalsed ja muud lennud 100 EUR/üks laps/üks lend.

Finnair: Soome, Baltimaade ja Skandinaavia vahelised lennud 40 EUR/üks laps/üks suund, Euroopa-ja Kesk-Ida lennud 60EUR/üks laps/üks suund. Interkontinentaalsed lennud 120 EUR/ üks laps/üks suund.

Turkish Airlines: Lubab UM- teenust tellimisel, kuid soovib saatja reisimise täismaksumuse tasumist (lennupileti hind). Mida see täpsemalt tähendab, peaks uurima otse lennuliinilt.

Pane tähele, et erinevad lennufirmad küsivad tasu kas ühe lennu või ühe suuna eest, üks lennusuund võib koosneda mitmest ühenduslennust.

Siin äratoodud tasud kehtisid seisuga 01.12.2018. Soovitame tasu enne lendu üle kontrollida.



 

Kuidas toimida?

Check-in: Tule kohale juba enne tavapärast check-in aega, et varuda aega lisadokumentide täitmiseks.Täidetavate ankeetide ja vormide kogus erineb lennuliiniti, kuid üldjoontes soovitakse teada sinu kui saatja isiku-ja kontaktandmeid, lapse isikuandmeid ja vastuvõtja isiku-ja kontaktandmeid. Lapse reisidokumendid koos täidetud ankeedi- ja lennupileti-/pardakaartidega asetatakse lapsele kaelasolevasse kotikesse, mis eristab üksireisiva lapse selgesti teistest reisijatest. Ankeedis soovitakse ka teada, mis keeltest laps aru saab. Jää lennujaama kuni lennu õhkutõusmiseni, juhuks, kui lend peaks ära jääma või muuks ootamatuseks.

Check-in´ist väravasse: Lennufirma poolt tagatud reisisaatja viib seejärel lapse läbi turvakontrolli ooteruumi või/ja lennuväravasse ning annab üle lennukipersonalile. Kõikides toimingutes (näiteks turvakontrollis) abistab saatja last - näiteks pagasi väljavõtmisel kotist või riiete-jalanõude äravõtmisel-selgapanemisel turvakontrollis. Enamasti lubatakse UM-lapsed lennukisse eelisjärjekorras.

Lennukis: Lennu vältel peab pardateenendaja lapsel pidevalt silma peal ninga aitab vajadusel söögi-joogi-tualetiskäiguga. Last peaks eelnevalt julgustama oma soovist märku andma.

Saabumine: Enamasti väljub UM-laps saatjaga lennukist viimaste seas. Saatja abistab ja saadab last kõigil etappidel - passikontrollis, pagasilindi ääres, vajadusel transfeerbussis ja tollikontrollis.

Üleandmine: Laps antakse üle vaid ankeedis määratud vastuvõtjale, kelle isikuandmed ja isikut tõendav dokument vastavad ankeedis näidatule. Oluline on meeles pidada, et vastuvõtjal oleks ankeedis märgitud dokument kaasas ja ette nädata.

Toit ja jook: Erinevatel lennuliinidel ja lennupikkustel on pakutav pardateenus erinev, osadel pakutakse tasuta suupisteid ja jooke, teistel tuleb neid ise kohapeal osta. Kuigi pardateenindaja last kõigiti lennu ajal abistab, tuleb tasulise teeninduse puhul lapsel ise oma söögi ja joogi eest tasuda. Paki lapsele kaasa kerge eine või suupisteid, vajadusel anna kaasa väiksem rahasedel või maksekaart, et ta saaks ise vajalikku osta. Vett pakutakse tavaliselt kõigil lendudel tasuta.

Lennu hilinemine: Nii last kui vanemaid informeeritakse lennu võimalikust hilinemisest reisi ajal.

 

Loe edasi
Lapsed autos
Autoreis Lapsega

Autopuhkuse õnnestumiseks on oluline, et lapsed tagaistmel oleksid võimalikult rõõmsad, rahulikud ning kakleksid omavahel võimalikult vähe. Et see aga õnnestuks, tuleks autoreisi kohandada laste vajadustega niipalju kui võimalik. Lapsed vajavad liikumist ja mängu, seetõttu varu kannatust ning planeeri resivahemaade pikkus, sirutuspausid, söögiajad ja meelelahutus lastele sobilikuks. Vaid sel moel säilib kodurahu ja hea meeleolu kogu autopuhkuse vältel.


Lastele sobilikum

Sõiduaeg: Väikelaste ja imikutega reisides planeeri pikemate vahemaade läbimine nende tavapärasele uneajale.

Temperatuur: Hoia autos võimalikult jahedat temperatuuri ning õhuta regulaarselt. Liiga ereda päikese puhul kasuta päikesesirme külg-ja tagaakendel, et vältida ülekuumenemist.

Tee pause: Võimalusel tee sagedasti lühikesi pause pigem kui pikke ja väheseid. Söömiseks ja liikumiseks on loomulikult ka pikemad pausid vajalikud ja mõistlikud.

Mänguväljakud ja pargid: Tee paus võimalusel mänguväljaku või pargi lähedal. Nii saavad lapsed võimaluse end ”välja joosta” ja ronida. Sageli on läheduses WC ja piknikuala, mida saab edukalt vahepalaks või söögiajaks kasutada.

Piknikukotike: Väga praktiline ja käepärane juba väljasõidul valmis panna. Seal võiks leiduda-söök, jook, snäkid, istumisalus või tekk, tualettpaber, hüppenöör, jalgpall vms.

Informeeri lapsi: Räägi lastele enne sõidu alustamist, mis neid sel päeval ees ootab. Kui tulemas on mõni põnev lõbustus või paik, anna aegsasti teada, millal sinna jõuate ja kaua kogu reis sinnani kestab. Teadmatus reisi pikkusest ja eesootavast frustreerib lapsi, seega anna võiamlusel lihtsasti arusaadavaid ja adekvaatseid selgitusi.


Snäkid ja ajaveetmine autos 

Tahvelarvuti ja telefon: Lae alla mänge, muusikat, filme, audioraamatuid ja muud vastavat. Vajadusel lisa mälukaart, et vähendada kalli mobiilse inetrneti kasutust sõidu ajal. Võta kaasa autosse sobiv laadija, akupank ja lapse kõrvaklapid. Reisipisikust leiad ka tahvelarvuti hoidikuid ja kombineeritud hoidikuid-istmekaitseid-oraganiseerijaid, millesse saad tahvelarvuti asetada lapse silmade kõrgusele, eesistme seljatoele.Vaata lähemalt: Tahvelarvuti hoidjad.

Mängud: Poodides müüakse mitmeid reisiformaadis kaardi-ja lauamänge, mida on lihtne kotti kaasa pista. Erinevad nuputus-ja sõnamängud, näiteks UNO, Laevade pommitamine, Poomine, mõistatusraamatud, viktoriinid jpm. on väha ruumivõtvad ja sobivad meelelahutuseks autosse. Väldi mänge, milles on palju lahtisi osi ja mängunuppe, sest keegi ei jaksa hiljem väikeseid tükikesi mööda autoistmeid ja põrandadaid taga otsida.

Käeline tegevus: Väike joonistuskotike võiks samuti autosse sobida - paber, värvipliiatsid, joonistusraamatud, kleepsud ja kleepsuraamatud, nöörimängud jne. pakuvad käelist tegevust pikemaks ajaks.

Raamatud ja ajakirjad: Nii tavalised kui audioraamatud on vägagi mõistlik ajaviide autosse. Koomiksid ja mõistatuste- naljade kogumikud sobivad samuti hästi. Lemmik pildiraamat võiks alati kaasas olla.

Lugemislamp: Väike klambriga kinnitatav lugemislamp või hea taskulamp koos varupatareidega võiks  tagaistmel olla, kui hämardub või on juba pime, saab pooleliolevat tegevust juhti segamata jätkata. Reisipisikus on müügil sobilikus suuruses lugemislamp, mille saad kinnitada vajalikku asendisse klambriga.

Joogid ja söögid: Arukas on kaasa varuda piisav kogus jooki, et see ei lõppeks ootamatult või poleks vajadust pidevalt kalleid jooke bensiinijaamadest juurde osta. Kui soovid, et joogid püsiksid külmana, võta kaasa külmakott või juhtmega ühendatav auto külmakast. Joogi- ja toidutermosed aitavad jooke ja söögiportsjone soojana hoida pikemat aega. Toidukorv võiks koosneda erinevatest snäkkidest, mitte vaid kommidest, küpsistest ja krõpsudest. Lihtsam ja puhtam (ning tervislikum) variant oleksid tükeldatud puu-ja köögiviljad, juustukangid, külmad lihapallid, krõbeleivakesed. Vältida tasuks määrivaid toiduaineid nagu shokolaad ja purused koogid-küpsised. Arvesta, et rohke suhkrusisaldusega joogid ja söögid muudavad lapsi hüperaktiivseks ja kergemini ärrituvaiks.

 

Loe edasi
Autorent reisil
Autoreis Lapsega

Millele mõelda autot rentides, mis mõjutab rendi hinda, millist firmat valida, mis täpselt sisaldub üürihinnas ning millele tähelepanu pöörata autot koha peal vastu võttes? Mõningad nipid ja nõuanded, vältimaks tavapärasemaid vigu autorendil, mis aitavad ühtlasi säästä olulisel määral puhkuseraha.

Millele keskenduda?

Auto suurus: Mida suurem auto, seda enam ruumi nii reisijaile kui pagasile. Reisijate arvu ja sõidukitüübi järgi kategoriseerivad autorendifirmad oma sõidukid klassidesse (A,B,C jne). Suuremad ja rohkem mahutavad autod on kallimad üürida, kuid arvesta, et enamasti on pakutav pagasiühikute mahutavus auto pagasiruumis reaalsuses palju väiksem kui lubatu/rekaamitu. Seega, kui kaasas on palju lisapagasit, nagu käru, kandetool, reisivoodi jne, siis pigem üüri auto nn. varuga. Osades maades võib diisel-ja bensiinikütuse hinnavahe olla arvestatav, võimalusel uuri eelnevalt kohalikke hindu ja vali vastavalt kas diisel- või bensiiniauto.

Funktsioonid ja varustus: Kui suundute reisile, kus teeolud võivad olla heitlikud - lumised, vihmased, lörtsised, siis eelista 4-rattaveolist masinat. Osades maades on lumeketid kohustuslik lisavarustus. Manuaal-ja automaatkäigukasti vahel valimine võib osutuda kriitiliseks vasakpoolse liiklusega maades, kui juht ei ole eelnevalt harjunud vaskapoolse liiklusega. GPS-i lisavarustusse kuulumist võiks kontrollida, juhul, kui teil pole isiklikku kaasa võtta.

Lapse turvatool: Kui teil pole plaanis isiklikku turvatooli reisile kaasa võtta, tasub lapse turvatool kohe koos autorendi broneeringuga vormistada ning veenduda teenuse maksumuses ning sobivuses teie lapse vanusega. Tavaliselt tasutakse üüritooli eest nn. päeva kaupa, kuid võidakse võtta üüritasu ühe konkreetse rendiperioodi eest. Üle 3-aastastele lastele (sõltub lapse pikkusest) on olemas ka mõistlikke alternatiive – kaasaskantavaid, väikseks kokkupandavaid  istmekõrgendused koos turvöösuunajaga, mis võivad vahel olla heaks lahenduseks nii mugavust kui rahakulu silmas pidades. Reisipisik pakub järgmisi kaasakantavaid istmekõrgendusi siin.


Rahvusvaheline juhiluba
: Kontrolli, kas sihtkohas või transiitriikides nõutakse rahvusvahelist juhiluba, mille saad taotleda tasu eest Maanteeametist.

Krediitkaart: Autorendifirmad nõuavad broneeringu tagatiseks kehtivat ja piisava rahalise kattega krediitkaarti (või deebetkaarti krediitkaardi funktsioonis). Kuna osa firmasid broneerivad omavastususe summa sinu kaardilt enne rendi algust, siis tuleks sellega arvestada ja summa olemasolu kaardil tagada. Samuti tuleks veenduda, et krediitkaart on avatud välismaisteks veebiostudeks.

Auto vastuvõtmine ja loovutamine: Tavaliselt asuvad rendipunktid suuremates lennujaamades (või nende läheduses) ning kesklinnas. Kui soovid auto välja võtta ühes ja loovutada teises rendipunktis, võib üürihind sellest oluliselt suureneda.

Kuidas raha säästa: Erinevad reisisaidid, reisibürood ja ka lennuliinid pakuvad ühenduses lennupiletite- või muude teenustega kokkuleppehindu autorendile. Tasub uurida ja võrrelda erinevaid pakkumisi nii ühenduses kui eraldi teistest teenustest. Osa firmasid pakuvad üllatavalt häid hindu, kui sul on võimalus auto üürida nn. vastuvoolu, s.o. tavapärasest turistide liikumissuunast vastupidises suunas sõites ( näiteks Sydneyśt Melbourne´i asemel Melbourne śt Sydney´sse sõites). Nii säästavad rendifirmad aega ja raha autosid ühest punktist teise toimetades ning sul võib avaneda võimalus osa saada heast sooduspakkumisest. Kui saad varieerida reisiaega, siis üldtunnustatud pühade ja puhkuseaegade vältimisel on samuti võimalik leida ülihäid hindu (nn. low season). Tangi auto ise täis enne selle rendifirmale tagastamist ja see tuleb sulle odavam kui lasta rendifirmal seda teha. Juhul kui GPS-seadme üürimise eest küsitakse eraldi tasu (sageli on see siiski standardvarustuses sees), kaalu oma seadme kaasavõtmist või nutitelefonis kaartide kasutamist.

Mis mõjutab autorendi lõpphinda?

Auto kategooria: Auto suurus, mudel, mootorivõimsus, 4WD või mitte, reisihooaeg (high, medium, low season), manuaalne või automaatkäigukast.

Juhi vanus: Nooremad ja vanemad juhid maksavad tavaliselt kõrgemat hinda, arvestades õnnetusjuhtumi riskikoefitsendiga.

Juhtide arv: Enamik rendifirmasid küsivad lisatasu teise või kolmanda juhi juhtimisõiguse eest.

Free mileage: Kas piiramatu vahemaa läbimisõigus (free mileage) on renditingimustes sees või mitte. Kui mitte, siis kui palju maksavad lisakilomeetrid?

Nädalapäev ja hooaeg: Fakt, kas üürid madal- või kõrghooajal, nädala keskel või nädalalõpus, võib varieerida rendihinda oluliselt.

Lisavarustus: GPS-i, laste turavtooli rent jne. võivad lisada hinnale olulise summa juurde.

Maksud ja lisatasud: Uuri, kas kõikvõimalikud lennujaama-, turva- ja linnamaksud sisalduvad üürihinnas.

Kindlustus: Lõpphind sõltub oluliselt sellest, millised kindlustusliigid hinnas sisalduvad- kas õnnetusjuhtumikindlustus (CDW) ja varguskindlustus(TP) sisalduvad? Milline on omavastutus (self risk) ning millise summa eest saab omavastutuse määra alandada soovi korral?



Millele mõelda autot vastu võttes

Aeg: Auto ülevaatamine ja kättesaamine võivad võtta aega, kui võimalik, tee need toimingud võimalikult rahulikus ja segamatus olukorras, sinu reisikaaslane võiks samal ajal tegeleda lastega kusagil pisut eemal.

Leping: Loe leping rahulikult läbi ja kontrolli, kas kõik selles kajastuv vastab broneeritule. Kuigi saba autorendikioskis võib olla stressirikas ja aeganõudev, varu kannatust veendumaks, et lepingus on kõik täpselt nii, nagu soovisid.

Auto seisundi raport: Autorendifirma esindaja palub sul allkirjastada dokumendi, milles fikseeritakse auto seisund kättesaamaise ajal. Varu kannatust ja aega, et auto seest ja väljast üle vaadata ning kõikvõimalikud kriimud, mõlgid ja muud puudused raportis fikseerida ning firma esindaja poolt ka fikseeritu allkirjastada. Hilisem vaidlus võib osutuda viljatuks ning sul tuleb kahjud ise korvata, kuigi sa neid ise tekitanud pole.

Auto tehniline seisund: Kontrolli, kas auto on sertifitseeritult ülevaatuse läbinud (vastav märgistus), kas rehvid on korras ja õhuga täidetud, vajalikud vedelikud olemas (piduri-,jahutus-, kojamehe-), kas lambid ja turvavööd töötavad ning on olemas.

Tellitud lisavarustus: Kontrolli, kas tellitud lisavarustus on autos olemas ja ka töökorras.

Sobivus lastele : Turvatooli seisund, suurus ja sobivus ning nõuetele vastavus tuleks üle vaadata. Kas õhkpadja funktsioon on välja lülitatud istmel, kuhu turvatooli asetad. Kas lapselukud toimivad?

Loe edasi
Reisitalumatus - Autos
Autoreis Lapsega

Reisitalumatus (merehaigus) võib tabada reisil nii täiskasvanuid kui lapsi. Lihtsalt äraseletatult johtub see seisundist, kus inimese pea liigub pidevalt kiirendatult erinevates suundades või olukorrast, kus puudub visuaalne stabiilne kontakt horisondiga. Sisekõrvas asuv tasakaaluelund üritab säilitada keha asendit ja tasakaalu, kui see aga ei õnnestu, tekivad sümptomid nagu iiveldus, pearinglemine ja oksendamine. Kuidas vältida ja leevendada merehaigust autos, rongis, bussis või laeval sõites?


Millest reisitalumatus tekib?

Inimese sisekõrvas paikneb tasakaaluelund, mis koosneb poolringkanalitest. Nendes kanalites ringleb vedelik, mille paiknemise järgi saadetakse närviimpulsse ajule, et säilitada keha asendit ning tasakaalu. Õõtsuval laeval või lennukis sõites ärritab pidev liikumine kanaleid liigselt. Pidev signaalimuutus, mis jõuab ajju, põhjustabki iseloomulikud sümptomid: peavalu, pearingluse, iivelduse ja oksendamise.

Kes haigestuvad sagedamini?

Põhimõtteliselt võivad reisitalumatust/merehaigust kogeda kõik inimesed, kuigi see on individuaalselt väga erinev. Alla 2-aastsed lapsed haigestuvad merehaigusesse harva, kuna nende tasakaaluelund on veel vähe arenenud. Üle kolme- ja alla 12-aastased lapsed ja naised on altimad merehaiguse tekkele kui teised sihtgrupid. Migreen, väsimus, alkoholitarbimne ja palju või rasvase toidu söömine enne sõitu soodustavad merehaiguse teket.

Sümptomid

Saabuvat merehaigust ennustavad väsimus ja haigutused, keskendumisraskused ning tundlikkus kiirete liigutuste, lõhnade (tubaka-,toidu-, bensiinilõhnad) suhtes ning ebamugavustunne kõhus. Nagu kõhuhaigustegi puhul tekivad iiveldus, oksendamine, külmatunne ja külm higi. Lisaks võivad ilmneda kahvatus, tasakaaluhäired ja ülim lõhnatundlikkus.


Mida saab reisitalumatuse vastu ette võtta?

Ettevaatusabinõud: Väldi rohke ja rasvase toidu söömist ning alkoholi tarbimist enne teeleasumist. Ürita hästi välja puhata ning kasuta merehaigustablette ning närimiskummi, kui tead, et sul on risk merehaigusse haigestuda (või mõnel pereliikmel see on). Merehaigustabletid (või ingveritabletid) tuleb sisse võtta mitu tundi enne reisi algust, et need toimiksid täismahus reisi ajal.

Riski vähendamine sõidu ajal: Kontrolli laste seisundit kogu reisi vältel. Kui lapsed muutuvad kahvatuks, loiuks ja väga vaikseks, võib see olla märk lähenevast merehaigusest. Võimalusel läbi pikemad vahemaad laste magamise ajal. Tähelepanu kõrvalejuhtimine, laulmine ja sõnamängud aitavad tähelepanu fookuses hoida ning hoiavad ära loiduse tekke. Bussis on hea istuda võimalikult bussi eesotsas, tagaistmetel istumine suurendab haigusriski. Samuti suureneb risk pikaajalise allavaatavate tegevuste puhul nagu lugemine, telefoni või tahvelarvuti vaatamine. Hea on aegajalt hoida pilku suunatuna horisondile ja kaugusse, aknast välja. Väldi kõrget temperatuuri autos, õhuta nii tihti kui võimalik. Vedeliku tarbimine vajalikus, mõõdukas koguses tuleb samuti kasuks, paku lastele mitmeid vahepealasid ühe suure piraka kõhutäie asemel. Tehke piisavalt pikki pause sõidu ajal, soovitavalt parkide või mänguväljakute läheduses, kus lapsed saavad piisavalt värskes õhus liikuda.

Hoia käepärast paber- või kilekotte, võimalusel selleks ettenähtud spetsiaalseid oksekotte, niiskeid salvrätikuid, kätekuivatuspaberit ja vett juhuks, kui laps (või mõni teine pereliige) peaks autos oksendama.

Loe edasi
Kõhuhädad reisil
Lapse Turvalisus Reisil

Reisil levinumate, nii lapsi kui täiskasvanuid tabavate haiguste seas on kõikvõimalikud kõhuhaigused. Sageli on see tingitud puudulikust hügieenist reisisihtkohas või teistsugustest bakterioloogilisest keskkonnast, millega meie organism pole harjunud. Sümptomiteks võivad olla kõhuvalu, oksendamine, kõhulahtisus ja iiveldus.

Kuidas haigestumisriski vältida?
Haigestumisriski vähendamisel on kõige olulisem mõelda kolmele aspektile- hügieen, toit ja vesi. Haigustekitajad võivad olla nii bakteriaalsed kui viiruslikud ning haigus võib ilmneda nii reisi ajal kui vahetult selle järel.

Hügieen: Kuna lapsed, eriti väikelapsed armastavad esemeid ja sõrmi suhu pista, peaks reisi ajal eriti sageli ja hoolikalt pesema just laste käsi. Kasuta seepi ja vett, kätegeeli või desinfitseerivaid salvrätikuid või kombinatsiooni neist kõigist. Kindlasti peaks käsi puhastama enne iga toidukorda ning peale rahvarohkete kohtade nagu lennujaama, tualettruumi, ostukeskuse, mängunurga ja lennuki külastamist.

Toit: Kui reisisihiks on hügieeni ja bakteriaalse keskkonna poolest riskantne maa, tuleks eelkõige vältida värske, kuumtöötlemata toidu tarbimist, nagu värsked köögi- ja puuviljad, salatid, mereannid. Riskantne võib olla ka kauaseisnud ja uuesti ülessoojendatud toit (tunde buffees väljapandav toit ja kastmed), pastöriseerimata piimatooted, jäätis ja jääkuubikud.

Vesi: Paljudes maades ei ole kraanivesi joogikõlbulik või on meist bakteriaalselt sedavõrd erineva koostisega, et rusikareegel on - reisil mitte tarbida kraanivett. Kui mingil põhjusel siiski oled sunnitud kraanivett söögiks-joogiks kasutama, siis peaks seda eelnevalt vähemalt minuti keetma. Kõhuhaiguste vältimiseks on parim viis tarbida alati pudelivett, mille puhul jälgi, et kork oleks seda avades eelnevalt korralikult suletud olnud (s.o. pudelit pole uuesti täidetud). Ka restoranis jälgi, et pudel avatakse sinu juuresolekul, et vältida kahtlast päritolu vee sattumist organismi ning seeläbi haigestumisriski.


Kõhuhaiguste ravi
Kui laps või ka täiskasvanu haigestub kõhuhaigusse, kõhulahtisusse ja oksendab, on kõige olulisem jälgida, et haigel ei tekiks vedelikupuudust. Paku lapsele sageli ja väikestes kogustes juua. Vajadusel (suure vedelikukaotuse puhul) anna lapsele mineraalide kadu vältiva pulbriga veelahust (pulber on saadaval apteekides). Kui vajalikku pulbrit pole kaasas või käepärast, saad selle ise valmistada, lisades puhtale veele 3-4 grammi soola (pisut vähem kui teelusikatäis) ning 6 teelusikat suhkrut. Maitsestamiseks võid lisada mahla.

Kontakteeru arsti või meditsiinipersonaliga niipea kui võimalik. Kui kõhuhädad ei möödu või tekib väga suur vedelikukadu, ürita koheselt saada asjakohast nõu ja abi, ära jää ootama..

Loe edasi
Reisiapteek
Lapse Turvalisus Reisil

Väikesed ja suuremadki õnnetused ei hüüa tulles. Tõenäosus, et reisil olles juhtuvad kellelegi pereliikmetest kriimud, põletus, kõhuhädad, külmetus, palavik, huulte pragunemine või valus kurk, on üsna suur. Seepärast tasuks üle vaadata ja täiendada reisiapteek kõige hädavajalikuga. Kui mahukas ja mitmekülgne reisiapteek olema peaks, sõltub muidugi nii reisisihtkohast, teekonnast kui teeloleku pikkusest.

Allpoolt leiad ettepanekuid reisiapteegi sisu kohta, silmas pidades just laste vajadusi. Jälgi, et apteegi sisu vastaks laste vanusele, sest osa tooteid ei ole kõlbulikud kasutada väikestele lastele. Jälgi, et nimelt lastele sobilikud silmatilgad, päikesekreem, mineraalide taastamise pakend, merehaigustabletid jne. oleksid kaasas lisaks standardvarustusele.

Reisiapteegi sisu (ettepanekuid)

Sidumisvahendid: Rõhkside (side) ja zgutt rohke verejooksu kiireks peatamiseks.Erinevad kompressid ja sidemed suure ja lahtise haava sidumiseks.

Materjalid haava puhastamiseks: Erienva suurusega plaastrid (sh.lastepiltidega), desinfitseeriv vedelik või geel, niisked desinfitseerivad salvrätikud, antiseptiline salv, kompressid ja teip.

(Kiir) termomeeter: Kiirelt, vaid sekunditega palavikku mõõtev digitaalne termomeeter (soovitavalt lauba-, kõrva- või lutt-termomeeter) 

Põhivarustus: Käärid, pintsetid, mõõduanum ja mõõdulusikas, puuvillavatt, väike taskulamp (varupatareid), termotekk.

Külmetuse vastu: Ninatilgad (niisutamiseks ja nohu sümptomite vastu), kõrvatilgad, köhatabletid või -tilgad tavapärasemate külmetus-sümptomite vastu.

Päikesekaitse: Lisaks UV-kaitsega riietusele (UV-pikavarrukaline ujumistrikoo, päikeseprillid ja müts) peaks soojemale maale minnes kindlasti kaasas olema lastele sobilik kõrge SPF faktoriga päikesekreem. Päikesekaitsega huulevõie on samuti hea mõte.


Jahutusbalsam
: Jahutav kreem (aloe-) või jahutav spray aitavad kergemate põletuste puhul efektiivselt.

Valuvaigistajad: Kreem akuutse valu leevendamiseks väiksema pindmise trauma puhul. Ibuprofeeni või paratsetamooli baasil lastele sobivad valuvaigistavad tabletid või siirupid.

Sääsetõrje: Lastele sobilikud sääsetõrjevahendid (citronella-sidrunheina  ja muid looduslikke eeterlikke õlisid sisaldavad lastele ohutud sääsetõrjevahendid), peletamaks eriti troopilistes maades haigusi levitavad putukaid. Kasuta ka lapse voodile ja jalutuskärule tõmmatavat kokkupandavat sääsevõrku.

Mineraale taastav vedelikupulber: Kõhulahtisuse ja oksendamisega kaasneva vedelikukaotuse puhul on oluline taastada organismis mineraalide tasakaal. Spetsiaalne apteegis müüdav pulbripakike on vägagi vajalik apteeki lisada. 

Söetabletid: Ajutine kõhulahtisust peatav abivahend, mis võib osutuda vajalikuks, kui kempsupeatusi ei ole võimalik sagedasti teha.

Merehaiguse vastu: Ingveritabletid või muud reisitalumatuse vastu sobivad tabletid, mida manustada enne sõidu algust.

Valmis reisiapteek

Pere ja laste põhivajadustega kohaldatud valmis reisiapteeke leiad meie reisipoest selle alajaotuse alt: Esmaabipakendid. Mugav on osta valmis apteek, kuid kontrolli, kas ehk ei peaks lisama üht või teist just teie perele vajalikku.



Siinkohal antud soovitused on üldise isoloomuga ning mõeldud nõuannetena, mitte teadusliku meditsiinilise suunisena. Vajadusel konsulteeri arsti või medõega ning külasta reisimeditsiini kabinetti, kui soovid täpsemat infot erienvate haiguste ennetamise-, ravimite reisile kaasaviimise-(kogused ja pakendus võib olla piiratud) või konsultatsiooni sihtkohas vajalike vaktsineerimiste kohta. Eriti väikelastega reisides võib eelnev konsultatsioon, kuidas toimida ühes või teises ootamatus olukorras, osutuda vägagi kasulikuks .







Loe edasi
Laste UV-kaitse
Lapse Turvalisus Reisil

Piisav ja efektiivne päiksekaitse on oluline nii puhkusereisil kui suvises kodurannas ja looduses olles. Alla 3-aastased lapsed ei tohiks otseses päieksepaistes pikalt üldse viibida. Seda sellepärast, et nahka kaitsva melaniini sisaldus väikelapse nahas on alles sedavõrd väike, et püsivad nahakahjustused on kerged tekkima. Ettekirjutustest ja reeglitest on  teadagi raske täpselt kinni hoida, seepärast on oluline hoolitseda selle eest, et laps oleks intensiivses päikeses alati kaitstud ning hea on meeles pidada, millal kiirgus on kõige suurem ja kahjulikum, et vältida just seda aega lapsega päikeses viibimiseks.

Mis on UV-kiirgus?

Eri tüüpi UV-kiirgus: Päiksesekiirgusest tulenevat UV-kiirgust liigitatakse kolme erinevasse klassi: UV-A, UV-B ja UV-C, millest viimane ei jõua kunagi maapinnale, kuna neeldub atmosfääri juba enne maale jõudmist. Nii UV-A kui UV-B võivad põhjustada naharakkude pahaloomulisi muundumisi. Lihtsustatult võib öelda, et UV-A põhjustab nahapigmendi tumenemist ning UV-B põletuskahjustusi. UV-kiirguse kohta pikemalt saad pikemalt lugeda siit.

UV-kiirguse kogus: Nahale sattuva UV-kiirguse kogus sõltub päikese kõrgusest taevalaotusel, mis omakorda varieerub sõltuvalt aastaajast, kellaaajast ning sellest, millises geograafilises punktis parasjagu asud. Põhjamaades on UV-kiirgus intensiivsem suvel kui talvel, mida lähemale ekvaatorile aga liigud, seda intensiivsem on kiirgus aastaringselt. Päikesekiirtel tuleb maale langemiseks läbida lühem vahemaa.

Melaniin: Naha pruuni pigmenti nimetatakse melaniiniks. Melaniini funktsiooniks on kaitsta nahka UV-kiirguse eest. Niipea, kui nahk puutub kokku päikesega, suureneb melaniini kogus nahas, mis põhjustab ka naha pruunistumist. Laste nahas leiduv melaniini kogus on oluliselt väiksem kui täiskasvanutel.

UV-kiirguse mõju: Suur kogus UV-kiirgust võib tekitada põletushaavu, ekseemi ja halvemal juhul põhjustada hilisemat nahavähki. UV-kiirgus pole sellegipoolest ainult negatiivse mõjuga, päikesekiirgus aitab nahas moodustuda inimese elutegevuseks vajalikul D-vitamiinil. Kuid piisab kuni pooletunnisest päikesevalguses viibimisest iga päev (talvel pikemalt), et vajalik kogus kiirgust kätte saada.


UV-kaitse lastele

Parim kaitse on teadagi varjus või toas viibimine, mis loomulikult pole eriti tore ega lõbus, kui väljas paistab päike ning ollakse puhkusel. Sel juhul kindlusta parim võimalik päikesekaitse õues ja mere ääres viibimiseks.

Rõivad: Tavalised pikavarrukalised riided kaitsevad osaliselt UV-kiirguse eest. Tavpäraste riiete UV-kaitsefaktor varieerub 10 ja 30 vahel. Vali intensiivse päikese käes viibimiseks õhukesed, kuid pika varruka- ja säärtega riietus, kaelakaitse-ja nokaga laiaääreline suvemüts.

UV-kaitseriided: Ujumis-ja rannariideid leidub nii ”tavalisi” kui spetsiaalseid suurendatud UV-kaitsega, mille kaitsefaktor on 50 ringis või enam. Kuna väikelapsed on riskialtimad, soovitatakse pikavarrukalisi ja pikkade säärtega UV-trikoosid, -pükse ja -särke nimelt beebidele ja mudilastele. Hea on meeles pidada, et vesi ja liiv peegeldavad ja seeläbi intensiivistavad UV-kiirgust.

Müts/kübar: On oluline kaitsta peanahka, nägu, silmi, kaela ja kõrvu kvaliteetse  päikesemütsiga. Laste juuksed on sageli peened ja hõredamad, seega võib palja peaga ringi liikudes peanahka kiiresti põletada. Müts on sageli parem kaitse nii päikesekiirguse kui pea ülekuumenemise vastu kui päikesekreem. Vali laiaääreline ja võimalusel kaelakaitsega müts, nokats või kübar, mis kataks nii kaela kui kõrvad.

Päikeseprillid: Oluline on kaitsta lapse õrnu silmi UV-kiirguse eest. Prille valides veendu,et tegu on 100% UV kaitsega (kategooria 3- UV kaitse 400) ning et prillide kuju sobib lapse näoga (s.o. katavad silmi niipalju kui võimalik). Väiksematele lastele ja beebidele sobivad hästi neopreenist peapaelaga päikeseprillid, mis aitavad prille hästi paigal hoida ning seeläbi katavad silmi paremini.

Päikesekreem: Kehaosad, mida ei ole võimalik katta UV-kaitseriietusega, peaks intensiivse päikese käes olles katma päikesekreemiga (spray´ga). Lastele sobivaim on kõrge kaitsefaktoriga kreem (vähemalt UVA-UVB faktor 30). Erinevat tüüpi päikesekreemide sobivuse teemadel on palju arutelusid, kas eelistada laste puhul nö. füüsikalise või keemilise blokaatoriga kreeme. Füüsikaliseks blokaatoriks kreemi sees on pulbristatud mineraalid nagu tsinkoksiid ja titaandioksiid ja nad blokeerivad UV-kiiri peamiselt peegeldamise ja hajutamise teel. Keemilised blokaatorid toimivad põhiliselt UV-kiirte neelamise ja absorbeerimise kujul. Kumba varianti eelistada, jääb lapsevanema otsustada, kuigi paljud meedikud toetavad füüsikaliste blokaatoritega kreemi kasutamist lastel, et vältida kahjulike kemikaalide liigset vereringlusse sattumist naha kaudu. Füüsikalise blokaatoriga kreemid jätavad nahale kerge valkja kihi ja ei imendu sama hästi kui keemilise blokaatoriga kreemid. Leidub ka mõlema blokaatoriga kombineeritud kreemivariante. Jälgi, et ”parim enne” kuupäev kreemil ei oleks möödudnud enne reisile asumist.

UV-telk ja päikesevari: Rannapuhkuse nautimiseks on hea abiline rannas kasutatav kokkupandav (pop-up) UV-kaitsega rannatelk või korralik lai UV-kaitsega päikesevari. Telgis saab laps puhata, mängida ja lõuanuinakut teha ilma, et pidevalt päikese käes viibiks. Beebile ja mudilasele sobib hästi ka UV-kaitsekaarega väike kokkupandav bassein, laps saab vees sulistada ja mängida päikesekaare all nii, et ei teki ülekuumenemist ja liigset aldistumist päikesekiirgusele.

Reisipisiku poes pakume mitmeid erinevad päikesekaitsevahendeid alajaotustes: UV-kaitseriidedPäikesemütsid, Päikeseprillid ja UV-telgid.


Mida meeles pidada päikese käes olles

UV-kiirgus intensiivistub kõrgel (mägedes), lumelt, liivalt ja veelt  peegeldudes ning pilvisus vähendab/hajutab UV-kiirgust vähesemal määral kui arvatakse. Pilvine taevas ja tuul võivad seega olla petlikud jahutajad. Varjus viibimine vähendab, kuid ei peata UV-kiirguse peegeldumist, läbi akna ja näiteks pikalt autoakna all istumine on suur risk aldistuda pikemaajalisele UV-kiirgusele ise seda märkamatagi.

Vesi: Vesi peegeldab ja suurendab päikesekiirguse mõju. Seda on hea meeles pidada, kui lasete lastel pikki tunde vees mängida, mis küll jahutab meeldivalt, kuid ei kaitse päikese mõju eest. Ka vee alla ulatuvad kahjulikud UV-kiired. Asjakohane kaitse on seega vajalik. Märjad riided kaitsevad kiirguse eest vähem kui kuivad.

Liiv: Ka liiv peegeldab UV-kiirgust ja suurendab selle mõju. Laste turi, kõrvad ja kael aldistuvad liivarannas mängides enim päikesepõletusele.

Tuul ja pilvisus: Tuule ja pilvisuse korral, eriti troopilistes maades kipub ununema, et kuigi enesetunne on mõnusalt jahe, jätkub intensiivne kiirgus ka läbi pilvede. Seepärast selgub pärast pilvist päeva õhtuks, et tekkinud on päikesepõletus, kui kaitse on eelnevalt ununenud. Sama kehtib mägedes suusatades, kus kõrguse tõttu on UV-kiirgus tavalisest intensiivsem.

Lumi: Lumi peegeldab päikesekiirgust ning võimendab selle efekti oluliselt. Kõrgel mägedes on kiirgus veelgi intensiivsem. Päikesepaiste korral kasuta kaitsevahendeid ja kvaliteetseid prille.

Päevaaeg: Väldi võimalusel beebi või väikelapsega päikeses viibimist ajal, mil UV-kiirgus on kõige intensiivsem, s.o vahemikus kella 11- 15-ni. Rusikareegel - kui sinu vari on sinust lühem, väldi otseses päikeses viibimist, püsi pigem varjus või päikesevarju all.

Loe edasi
Reisivoodi valimine
Lastekaubad reisile kaasa

Hea reisivoodi on beebi ja mudilasega reisides hädavajalik. Sõltuvalt majutuskohast- airbnb, üürikorter või motell - alati ei pruugi saadaval olla kohapeal väljaüüritavat beebi- või lapsevoodit. Sel juhul peate ise reisivoodi kaasa võtma või leidma muu lahenduse lapse magamapanekuks. Sama olukord on üsna tõenäoliselt sõpru ja sugulasi külastades.  Klassikalised reisivoodid, mis kaaluvad umbes 10 kg ning eriti väikeseks kokku ei käi, on kahtlemata mugav lahendus, kui reisite oma autoga. Muudel juhtudel- bussi-, lennuki- või rongiga reisides on klassikaline reisivoodi liiga suur ja raske kaasaskandmiseks. Sellisel puhul sobib kõige paremini kerge ja väikeseks kokkupandav reisivoodi, mis ideaalis mahub isegi käsikohvrisse.

Millele mõelda reisivoodit valides

Lapse vanus: Arvestama peaks lapse vanusega (kui pikk ja lai on voodi), kuid ka lapse aktiivsusega, kas ja millises voodis laps püsib ning millise voodi meelsamini omaks võtab. Suurema reisivoodi eluiga on kahtlemata pikem, kuid see on ka mõnevõrra suurem ja raskem kaasas kanda ning on ostes kallim.

Kaal ja mõõdud: Kui reisite lennuki- bussi- või rongiga, seab kaasaskantava ja registreeritava pagasi ülemmäär ka reisivoodi kaalule ja suurusele piire. Tänapäeval on olemas resiivoodid, mis mahuvad kokkupandult käsikohvrisse või seljakotti, seetõttu saab neid kaasas kanda ka terminalides või ootesaalis (läbida checkini), et vajadusel lasta lapsel uinakut teha oma voodis ka lendu või rongi oodates.

Kokkupanemine: Hea ja käepärase reisivoodi kokkupanek ei võta aega rohkem kui mõned minutid. Eriti oluliseks kujuneb see juhul, kui kasutate voodit transiidis olles – lennuterminalis või bussi/rongi ootesaalis, restoranis, kohvikus. Miks ka mitte reisisihis kohapeal looduses, vabaõhurestoranis, piknikul, rannas. Parima lahendusega selles mõttes on nn. pop-up tehnoloogiaga isemonteeruvad telk-voodid, mille ülespanemine võtab vaid mõned sekundid. Hiljem voodi kokkuvoltimist on vaja küll instruktsioonvideo järgi mõned korrad harjutada, kuid kui see on läbi proovitud, laabub kokkupakimine samuti kiiresti. Pop-up voodil ei ole enamasti vaja vaiu,kaari ja kinnitusi ise paigaldada, kaared on voodisse integreeritud.

Turvalisus: Kontrolli, et voodi on piisavalt stabiilne ja turvaline sinu lapsele. Pisut suuremate mudilaste puhul , kui lapsed on aktiivsemad, on oluline jälgida,et ei oleks voodist väljakukkumise ja vigastuste ohtu. Korralikud reisivoodid on turvatestitud ja vastava märgistusega.

Mugavus: Mugav piisavalt paks põhjamadrats ning eelistatavalt eraldi pehme pealismadrats muudavad reisivoodi lapsele mugavamaks. Pop-up voodite põhjamadrats lisab mugavusele veel kaitset niiskuse ja külma vastu (eriti välitingimustes aga ka külmal põrandal)i, kuna voodi põhi on vastu maad.

Kasutamine: Välistingimustes kasutamise võimalus on reisivoodi lisaboonus, sel juhul peaks voodi olema varustatud nii päikesekaitse- ((UV-kiirguse kaitse), sääsevõrgu- kui niiskust ja külma isoleeriva põhjamadratsiga.

Klassikaline versus pop-up: Klassikalisel, raskemal ja kohmakamal reisivoodil on omad eelised  - ta näeb välja ja toimib rohkem nagu tavapärane lapsevoodi /võrevoodi. Sellisest voodist väljaronimine on raske, vanemad ei pea muretsema, et laps mingil hetkel ärgates ”rändama läheb”. Mõnedele reisivooditele saab monteerida lisaks ka mängukaared ja / või mähkimisaluse nagu tava-vooditelegi. Siiski on neil oluline piirang liikumist silmas pidades - nad on rasked ja kokkupandult üsna suured. Pop-up voodi vaieldamatu eelis on see, et oma kaalu ja mõõtude poolest mahub ta kaasa praktiliselt kõikjale ning on lihtsasti avatav /kokkupandav igal eluhetkel.

Pop-up reisivoodid

Juba mõnda aega on maailams populaarsust kogunud kerged ja üliväikseks kokkupandavad ”pop-up” tehnoloogiaga telk-reisivoodid. Lisaks väiksele kaalule (kuni 3kg)  ja kokkupandud mõõtudele, on nende eeliseks see, et voodi saab lahti võtta sekunditega ja kokkuvoltimine pole samuti keeruline, kui seda paar korda harjutada. Seda tänu konstruktsioonile, kus voodikaared on voodi konstruktsiooni sisse õmmeldud, neid ei ole vaja eraldi paigaldada või kinnitada. Enamusi selliseid telkvoodeid on võimalik kasutada ka välitingimustes, sest need on varustatud integreeritud sääsevõrguga ning valmistatud UV-kaitsega materjalist. Õhuga täidetav mitme cm-ne põhjamadrats pakub kaitset niiskuse ja külma maapinna eest. Siin mõned näited meie lemmikmudelitest:


Deryan Toddler Luxe
: Hollandi disaineri telk-reisvoodi nii sise-kui välitingimustes kasutamiseks. Integreeritud kaared, õhkmadrats põhja alla asetamiseks, pehme alusmadrats ja integreeritud putukavõrk kõikjal külgedel. Reisivoodi kaalub vaid 3 kg (pikkus 130 cm) ning kokkupakitult on mõõdud vaid 45 cm (diameeter) x 15 cm. Mõeldud lastele sünnist kuni umbes 3,5 eluaastani.

Deryan Baby Luxe: Väiksem versioon Toddler Luxe´ist, millel on samuti integreeritud kaared, õhkmadrats põhja all, pehme alusmadrats, integreeritud putukavõrk külgedel. Reisivoodi kaalub umbes 2 kg (pikkus 120 cm)  ning on kokkupandult mõõtudega 36 cm (diameeter) x 13 cm. Mõeldud umbes kuni 2 aastastele lastele.

Koo-di Twinkle-Twinkle: Briti disain (endine Samsonite mudel). Kõrgem ja avaram mudel sisetingimustes kasutamiseks. Voodisse tuleb paigutada mõned väiksed vaiad ise (ei ole keeruline), pehme sisemadrats ja integreeritud putukavõrk. Suured valgusküllased ”võrkaknad” külgedel, mille saab vajadusel katta hästi pimendavate, integreeritud kardinatega. Reisivoodi kaalub 2,5 kg (pikkus 110 cm)  ja on kokkupandult mõõtudega 60 x 30 x 18 cm. Mõeldud lastele kuni umbes 1,5 eluaastat.

Kõiki meie erinevaid reisivoodeid saad vaadata ja võrrelda alajaotuses reisivoodid

Reisivoodid mis mahuvad käsipagasisse
Mõned väikesemad ja kergemad reisivoodid mahuvad reisikotti, seljakotti või käsikohvrisse ning neid on käepärane kasutada mistahes tingimustes- looduses, kohvikus, ootesaalis või sõpradel  külas. Siit leiad mõningaid näiteid sellistest vooditest:


Deryan Infant Box
: Hollandi Deryani pealt lahtine beebidele mõeldud ülikerge ja praktiline reisikorvike. Mõeldud kasutamiseks sisetingimustes, komplektis on pehme alusmadrats ja eemaldatav sääsevõrk. Reisivoodi kaalub vaid 1 kg (pikkus 98 cm), kokkupandult  mõõtudega 31 (diameeter) x 6 cm ja mahub igasse reisikotti.

Sunny Baby Box: Veel üks kompaktne Deryan´i väikemudelitest, mis on kanga ja sääsevõrkudega külgedelt ümbritsetud (lukuga avatav luuk küljel).Voodi kaalub vaid 1 kg (pikkus 98 cm) ning on kokkupandult mõõtudega 32 (diameeter) x 6 cm. Komplektis sisaldub pehme alusmadrats. Mõeldud beebidele kuni 1,5 eluaastat.

Koo-di Basinette: Brittide sise-ja välitingimustes kasutamiseks mõeldud reisivoodi pehme alusmadratsi-, integreeritud sääsevõrgu- ja UV-kaitse-/pimenduskardinaga. Reisivoodi pikkus 80 cm, kaal 1 kg ja kokkupakitult mõõdud vaid 27 x 25 x 12 cm.

Deryan Travel Set: Äärmiselt parktiline kombo reisivoodist ja beebitarvete kotist. Deryan Baby Box pealt-ja küljeltavatav alusmadratsiga reisivoodi paigutatakse tugevasse, praktilisse õlalkantavasse beebitarvete kotti, kust leidub lisaks paljudele lisataskutele eraldi termosahtel lutipudeli soojana hoidmiseks. Tõeliselt geniaalne lahendus, kus kõik beebitarvikud on hoitud ühes kohas - nii voodi, mis mahub õlakotti, kui mähkmed, mänguasjad, riided, toit ja jook – kõik ühes ülimalt kompaktses terviklahenduses. Komplekt kaalub vaid 1,5 kg ning on mõõtudelt 40 x 30 x 12 cm (voodi pikkus 98 cm).

Kõiki meie käsipagasisse mahtuvad reisivoodeid saad vaadata ja võrrelda alajaotuses käsipagas.

Nutikad täispuhutavad madratsid

Alternatiivina reisivoodile sobib puhkusele või külla kaasa võtta ka täispuhutav madrats. See variant on sobilik eelkõige pisut suurematele mudilastele ja vanematele lastele. Mõningaid näiteid täispuhutavastest reisivooditest/madratsitest:


My First ReadyBed
: ”Kõik ühes” lahendus mudillstele. Komplektis sisaldub täispuhutav madrats koos integreeritud kõrgemate voodiäärstega, mis takistab last voodist maha veeremast une ajal. Madrats asetatakse magamiskoti tüüpi ümbrisesse. Kangast ümbris toimib voodilinana, kuid ka integreeritud õhema tekina, mille laps saab magades peale tõmmata. Komplekt sisaldab väikest käsipumpa. Kokkupakitult praktiliseks reisikotikeseks on toote mõõdud 38 x 24 x 14 cm ning see kaalub vaid 1,6 kg. Voodi pikkus on 130 cm.

ReadyBed Junior: Suurem versioon Readybed madratsikomplektist, mõeldud üle 3-aasatstele lastele. Madratsil puuduvad kõrgemad äärised, muus mõttes on Junior Readybed sarnane My First Readybed´iga. Toote mõõdud kokkupakitult 34 x 28 x 14 cm ning kaal 1,6 kg. Voodi pikkus sellel mudelil on 150 cm.

The Shrunks Toddler Bed: Kanada tootja kvaliteetne ja vastupidav täispuhutav voodi integreeritud kõrgemate voodiääristega. Sellel mudelil puudub küll tekk, kuid pehmendatud voodi keskosa äärte alla saab reisilina kenasti kinnitada. Komplektiga on kaasas mugav elektriline pump. Kokkupakitult on voodi mõõdud 47 x 18 x 18 cm ning kaal koos pumabga umbes 3 kg.

The Shrunks Bedrand: Täispuhutav voodiääris, mis on piisavalt pikk ja kõrge, et hoida last tavalisest voodist välja kukkumast. Asetatakse lina alla, libisemiskindel põhi hoiab äärise kenasti paigal. Hea ja kompaktne alternatiiv kaasaskantavale voodile, võtab väga vähe ruumi reisipagasis.

Kõki meie valikus leiduvad reisimadratsite mudeleid saad vaadata ja võrrelda sektsioonis: Täispuhutavad madratsid.

Loe edasi
Turvaiste Autos
Lastekaubad reisile kaasa

Tavapärase suure turvatooli- ja turvakookoni kaasaskandmine igal elujuhtumil ja reisil võib olla liiga keeruline või ebamugav. Lasta lapsel sõita autos või bussis ilma igasuguse turvavarustuseta on sageli ebaseaduslik ja päris kindlasti liiga ohtlik. Turvatooli rentimine koos autorendiga on mõeldav alternatiiv, kuid sageli üpris kallis. Alternatiivina võiksid kaaluda kaasaskantavat, kerget ja väikeseks kokkupandavat turvavöösuunajaga istmekõrgendust, mida vajadusel kasutada transfeeris olles, taksos, bussis, sõprade autos sõites - olukordades, kus tavalist turvatooli ei ole võimalik kasutada.

Trunki BoostApak

Trunki Boostapak on kombineeritud ismekõrgendus ja seljakott ühes. Geniaalne ja käepärane lahendus pisut suurema, üle 4-aastase lapsega reisides. Seljakotis on ruumi 8 liitrile pagasile, paari liigutusega muudad seljakoti plastkorpusega mugavaks lapseistmeks, mille reguleeritava turvavöösuunaja saad kinnitada kas paremale või vasakule poole, vastavalt vajadusele. Istmekõrgenduse pealiskangas on eemaldatav ja kergesti pestav/puhastatav. Turvavöösuunaja tagab, et auto turvavöö ei nööriks valel kõrgusel (liiga kõrgel) lapse kaela. Erinevas vanuses ja pikkusega laste rindkere kõrgus autoistmest võib ola väga erinev. Trunki BoostApak on testitud ja vastab ECE R44 och R129 turvastandardile, mõeldud lastele vanuses 4-12 eluaastat ning kaaluga 15-36 kg. Trunki BoostApak.


BubbleBum

Täispuhutav istmekõrgendus turvavöösuunajaga BubbleBum on mitme lapse ema Grainne Kelly leiutis, kes nagu paljud teisedki vanemad, tundis puudust lihtsast kaasaskantavast vahendist, mille abil lapsi taksos ja sõprade autodes sõidutada ilma, et peaks alati kaasas kandma raskeid turvatoole. BubbleBum kujutab endast täispuhutavat, mugavat väikest istet, mis tõstab lapse parasjagu nii kõrgele, et turvavöö saab koos suunaja abiga kinnitada turvaliselt üle lapse rindkere (mitte kaela). Suunaja saab paigutada vajadusel nii vasakule kui paremale poole. Peale kasutust tühjendadatkse iste õhust ning rullitakse kokku väikeseks kaasaskantavaks kotikeseks, mis mahub käe- või seljakotti. BubbleBum on turvatestitud ja vastab EU ECE R44.04 ja US FMVSS 213 nõuetele ning on mõeldud lastele 4-11 eluaastat kaaluga 15-36 kg. Bubblebum.



Kõiki Reisipisiku poes leiduvaid istmekõrgendusi ja muid abivahendeid autosõiduks saad vaadata ja võrrelda alajaotuses Turvaistmed.



Loe edasi
Mis on UV-kiirgus?
Mis on...

Päike annab meile valgust, soojust ja UV-ehk ultraviolettkiirgust. Suvisel ajal või päikesepuhkusel on lihtne üle päevitada pikaajaliselt päikeses viibides. Nimelt UVB-kiirgus tekitab naha punetust ehk päikesepõletust, kui aga kogume päikesepõletusi elus sagedasti, suureneb tõsiste tervisekahjustuste risk oluliselt.

Aastast 1992 on WHO (Maailam Terviseorganistastioon) klassifitseerinud päikese- ehk UV-kiirguse inimesele vähki tekitavate faktorite hulka.UV-kiirgust jagatakse kolme gruppi: UV-A, UV-B ja UV-C, sõltuvalt sellest, kui energiaintensiivne kiirgus on. Energia kiirguses aga sõltub selle lainepikkusest, lühem lainepikkus tekitab energiaintensiivsema kiirguse.

Erinevad UV-grupid

UV-A: Suurem osa UV-kiirgusest on kõige väiksema energia-ja pikema lainepikkusega UV-A kiirgus, mis tekitab nahas tumeda pigmendi teket ning tungib sügavale nahakudedesse, põhjustades muuhulgas naha enneaegset vananemist. Soodustab D-vitamiini lõhustumist nahas, seega on mõõdukas doos organismile isegi vajalik

UV-B: UV-B on kõige energiarikkam ja lühima lainepikkusega kiirgus. Maad ümbritsev osoonikiht püüab kinni enamuse UV-B kiirgusest, mis maapinnale jõuab. UV-B kiirgus põhjustab punetavat nahapõletust (päikesepõletust), mis omakorda soodustab pikemaajaliselt erinevaid nahahaigusi ja vähki haigestumise riski. UV-B kiirgus aitab kaasa D-vitamiini moodustumisele nahas, mõõdukas umbes pooletunnine näo ja käte aldistamine päikesekiirgusele on seega kasulik (see aeg sõltub ka UV-kiirguse intensiivsusest).

UV-C: Kõige suurema energiaga UV-kiirgus, mille absorbeerib endasse maad ümbritsev atmosfäär ning mis ei jõua seega maapinnale üldse.

Kaitse UV-kiirguse vastu

Iseenda ja laste kaitsmine liigse UV-kiirguse eest on vajalik, vältimaks kiirguse kahjulikku mõju tervisele. Päikesekiirgus ja seega ka UV-kiirgus peegeldub ja võimendub vees,liival ja lumel. Vältida tuleks keskpäevapäikest, liiga pikka ega intensiivse päikese käes viibimist ning võiamlusel tuleks kanda päikesekaitseriideid, mütse, päikeseprille või kasutada kvaliteetset päeikesekaitsekreemi. Reisipisiku poest leiad laia valiku erinevaid laste päikesekaitsevahendeid alajaotuses Päikesekaitseriided, Päikesemütsid ja Päikeseprillid.

Loe edasi
Mis on UV 400 kaitse?
Mis on...

Laste silmade kaitsmine ereda valguse ja UV-kiirguse eest on ülimalt vajalik, sest nende silmad on täiskasvanu omadest oluliselt õrnemad. Vali UV 400- sertifitseeritud hästiistuvad päikeseprillid, mis kaitsevad nii UVA-kui UVB-kiirguse vastu. Sertifitseerimata, ebakvaliteetseid prille kasutades võid kahjustada lapse silmi enamgi kui üldse mitte prille kasutades.

Miks silmi kaitsta?

Kui aldistada silmi intensiivsele kiirgusele, võivad silmaläätsed kahjustuda kogu eluks. Me puutume UV-kiirgusega kokku kogu aeg, kuid teatud tigimustes suureneb ja intensiivistub kiirgus märkimisväärselt, näiteks lumes, veekogu ääres või liival viibides. Kui kasutada sellistes tingimustes ilma UV-400 kaitseta (UVA-ja UVB kaitseta) tumedaid prille, suurenevad silma pupillid prilliklaaside taga ning kokkuvõttes lasevad silma veelgi rohkem kiirgust, kui nad seda tavatingimustes teeksid.

Mida tähendab UV 400 kaitse?

Efektiivsed päikeseprillid filtreerivad nii UV-A och kui UV- B kiirguse, kaitstes silmi mõlema eest. Kui prillidel on märgistus UV 400 tähendab see, et need prillid blokeerivad kogu UV-kiirguse, mille lainepikkus on kuni 400 nanomeetrit, seega nii UVA-kui UVB-kiirguse.

Mis on  UV-kiirgus?

UV-ehk ultraviolettkiirgust liigitatakse kolme erinevasse alagruppi:

UV-A: Pika lainepikksega kiirgus (315-400 nanometeetrit). UV-A tungib sügavale nahka, nahk tumeneb ning kiirgus põhjustab naha enneaegset vananemist. UVA-kiirgus tungib ka läbi klaasi.

UV-B: Lühema lainepikkusega kiirgus (280-315 nanometeetrit). UV-B ei tungi sama sügavale nahakudedesse kui UV-A, kuid põhjustab nahapõletust pikaajalise kiirguse käes viibimise tagajärel. Soodustab kaitsva pigmendi teket nahas. Korduvate nahapõletuste järel suureneb nahavähi tekke risk.

UV-C: Lühima lainepikkusega kiirgus, mis tänu maa atmosfäärile ei jõua kuangi maapinnale.

Kõik Reisipisiku poes müügilolevad
päikeseprillid vastavad serifitseeritud UV 400 standardile.

Loe edasi